Gewoon doen

Een cursist sprak zijn ergenis uit dat ik zo vaak ‘gewoon’ in een zin zei. Voor jou is het misschien gewoon, opperde hij.. maar ik heb het er moeilijk mee en zit niet voor niets met een burn-out thuis. ‘Doe maar GEWOON dit en dat’ en ‘laat maar gewoon los..’ makkelijk gezegd!! dat is voor mij heel moeilijk hoor! Ik vond het fijn dat hij dit in de groep gooide en moest er stiekem een beetje om glimlachen. Ik legde uit dat ‘gewoon’ impliceert dat het makkelijk is. Dat iedereen het kan en er geen kloof tussen zit. De reden waarom hij hier zit is dat gewoon niet meer zo gewoon voor hem is. Je leest het al terug in zijn reactie, hij laat vluchtgedrag zien, een manier om niet te veranderen een strategie (al dan niet zeer onbewust)!
Gewoon is geen onbewust stopwoordje van mij, maar een bewuste rebellie! Een spiegel naar reacties. Inzicht is zeker geen zacht proces maar moet juist confronterend zijn en binnenkomen! inzicht in het onbewuste. Mediteren zal in onze maatschappij iets normaals moeten zijn net als tv kijken. Maar er wordt zo’n ongelofelijk interessant over gedaan. Er is een hoogdravend, verlicht beeld over gecreerd waardoor mensen prestatiedruk voelen en daaronder in hun beoefening helaas bezwijken. (afgezien van de arrogantie dat ratio belangrijker zou zijn en het beschamende gevoel van mensen zich te richten op gevoel). Het kan GEWOON in je drukke schema! het is een moment geen aandacht schenken aan je gedachten. Nee, ik opper niet dat het simpel is maar wel dat iedereen zich hierin kan trainen, het is iets totaal menselijks. Dat is het gewooN! Neemt niet weg dat zo’n moment of momentje prachtige inzichten kunnen geven, maar het gaat om de intentie waarmee je het doet!

Zie het als knielen, mensen knielen niet om degene of een beeld te eren (er zullen vast mensen bijzitten die dat wel doen) Nee! ga weg zeg! het gaat om de uitvoering met de intentie nederigheid te trainen. Wissel het onderwerp knielen met jou onderwerp en je ziet wat ik bedoel.

 

Ik zag de cursist langzaam ontwaken uit zijn onbewuste afleidingsstrategie (zelfmedelijden, het is allemaal moeilijk, arme ik!) . Zijn intentie veranderde van prestatiedrang naar iets onbereikbaars (het voeden van ego) naar de gewoonheid van het leven.